Inloggen  |   zondag 23 juli 2017
Dit is de Geluksfabriek 2.0 blog
Door Maurits Bruel en gastbloggers
Door Maurits Bruel en gastbloggers
Nieuws
Week van de Ondernemer

 Vrijwel geen onbezette stoel in de zaal en veel ondernemers die gebruik maken van de dankzij de hulp van MKB Nederland gratis beschikbare Scans en Teamcanvas. Dank ook aan de samenwerkingspartners YX company en Vonkers

 read more ...
Happiness Innovation Prize

Maurits Bruel overhandigt namens het netwerk van Chief Happiness Officers de Happiness Innovation Award aan Guido Weijers voor zijn masterclass GELUK

 read more ...
De week van de Ondernemer 2017
De week van de ondernemer is een terugkerend event met jaarlijks zo'n 10.000 bezoekers. Een van de onderwerpen die extra aandacht zal krijgen tegen de achtergrond van duurzame inzetbaarheid is betrokkenheid. Binding en geboeidheid zijn twee vormen van betrokkenheid die verschillend tot stand komen maar allebei belangrijk zijn. De Geluksfabriek ontwikkelt een TeamCanvas en online assessment voor de deelnemers van de week van de ondernemer. 
Binden en boeien Blog
31

Binden en boeien van klanten begint bij voldoende betrokkenheid, passie en mandaat van de werker. Nu Youp van ’t Hek ook T-mobile verbucklert is de collectieve verontwaardiging over deze telecom provider niet van de lucht. Virtuele zuurstof krijgt deze heidebrand verder via sociale netwerken waar Nederlanders collectief hun frustratie uiten over deze onderneming en andere service (?) providers. Youp pikt het niet langer. En ‘den Nederlander’ evenmin.

Klanten hebben naast een papieren- ook een psychologisch contract met de partijen van wie ze producten of diensten betrekken. Deze overeenkomst gaat niet zozeer over wat er formeel-juridisch is afgesproken maar over wat mensen redelijkerwijs verwachten. Te veel organisaties sturen niet op echte tevredenheid bij klanten maar op efficiency. Een telefoontje is lastig en een kostenpost. Helpdesk medewerkers worden afgerekend op het aantal telefoontjes dat ze afhandelen. Reden voor sommige medewerkers om het telefoontje voortijdig te beëindigen en - als de klant al terugbelt - een technische storing als excuus aan te voeren. 

In dit tijdperk van toenemende transparantie zijn geveinsde excuses of verstoppertje spelen niet alleen achterhaald maar vooral futiel. Onverstandig ook, hoewel het wellicht verleidelijk of logisch is om bij toenemende digitalisering ook de klanten als nullen en enen te zien. Het optreden van overheden en bedrijven staat steeds meer in de schijnwerper en trekt door de impact van de (sociale) media breder en sneller aandacht. Vooral uiteraard bij uitschieters aan de positieve en negatieve kant van het spectrum.

We zouden de mens bijna vergeten in een tijd van laagconjunctuur, ook op de arbeidsmarkt. Werkgevers geven te vaak de indruk dat deze werkers hooguit te boeien zijn door de zekerheid van geld. De helpdesk medewerker of andere professional mag blij zijn dat hij betaald werk heeft. En moet daarom vooral geen hogere verwachtingen hebben van zijn werkgever of de werkelijke zin van werk. Geluk zit toch gewoon in een loonstrookje?

 

Over de auteur:
Paul Hassels Monning is managing partner van DutchmarQ, netwerk organisatie in B2B marketing & business development.

[Read More...]

Nieuwsarchief