Login     
Tempo Team onderzoek wijkt af van binden en boeien norm

Begin 2007 heeft Tempo Team de resultaten van een onderzoek met de titel "Boeien & binden" gepubliceerd. We hebben daarover vragen gekregen, omdat het onderzoek helemaal geen onderscheid maakt tussen binden en boeien. Binding ontbreekt in het onderzoek vrijwel volledig, de onderzochte onderwerpen (belang van salaris, baas, opleidingen etc.) zijn allemaal boei-factoren (zie deze site voor uitleg). Wij kunnen hierover alleen maar zeggen dat het onderzoek niet in overleg of met instemming van de Geluksfabriek is uitgevoerd. Dit soort zaken valt echter bijna niet meer te voorkomen, daarvoor is de bekendheid en populariteit van de termen te groot geworden en lijkt het van een aanduiding voor een specifiek concept te veranderen in een soortnaam (net als chocolademelk door veel mensen ongeacht het merk Chocomel wordt genoemd)

Wij hebben de resultaten van het onderzoek bekeken en deze zijn in lijn met de resultaten van de andere onderzoeken van de afgelopen jaren. Motieven van mensen blijken niet zo snel te veranderen, al is de laatste jaren een duidelijke toename van het belang van dicht bij huis werken te zien. De meest opvallende bewering is misschien nog wel dat mensen onder de 29 "betrokkenheid" nauwelijks waarderen. Helaas wordt betrokkenheid niet verder uitgelegd of onderzocht, dus harde conclusies zijn moeilijk te trekken. Wij hopen in elk geval dat dit niet als excuus gebruikt gaat worden om jongeren structureel minder te betrekken bij de organisatie.

Vraag hier het onderzoek aan