Inloggen  |   zondag 23 juli 2017
Dit is de Geluksfabriek 2.0 blog
Door Maurits Bruel en gastbloggers
Door Maurits Bruel en gastbloggers
Nieuws
Week van de Ondernemer

 Vrijwel geen onbezette stoel in de zaal en veel ondernemers die gebruik maken van de dankzij de hulp van MKB Nederland gratis beschikbare Scans en Teamcanvas. Dank ook aan de samenwerkingspartners YX company en Vonkers

 read more ...
Happiness Innovation Prize

Maurits Bruel overhandigt namens het netwerk van Chief Happiness Officers de Happiness Innovation Award aan Guido Weijers voor zijn masterclass GELUK

 read more ...
De week van de Ondernemer 2017
De week van de ondernemer is een terugkerend event met jaarlijks zo'n 10.000 bezoekers. Een van de onderwerpen die extra aandacht zal krijgen tegen de achtergrond van duurzame inzetbaarheid is betrokkenheid. Binding en geboeidheid zijn twee vormen van betrokkenheid die verschillend tot stand komen maar allebei belangrijk zijn. De Geluksfabriek ontwikkelt een TeamCanvas en online assessment voor de deelnemers van de week van de ondernemer. 
Binden en boeien Blog
14

 “We gaan de geluksmachine uitzetten”, aldus de nieuwe premier Mark Rutte in zijn regeringsverklaring. Opvallend, om meerdere redenen.

Allereerst wint het concept ‘geluk’ aan belang. In navolging van het ministaatje Bhutan erkennen ook Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de waarde en noodzaak van geluk. De leiders van deze landen wijzen op het belang van welzijn en geluk, naast economische groei. En zijn ervan overtuigd dat de maatschappij hieraan juist ook bij economische teruggang aandacht moet besteden om ‘vooruit’ te komen. De Engelsen hebben hiervoor de schitterende term “mental capital and wellbeing” bedacht.

Rutte’s bovenstaande uitspraak vond in de Kamer breed weerklank. Wij Nederlanders zijn blijkbaar ervan overtuigd dat geluk een zaak is voor het individu. Van links tot rechts geven politici aan dat de overheid bij het brengen van geluk geen rol kan spelen. Ironisch genoeg betwist niemand echter het belang van publieke voorzieningen als een veilige infrastructuur, voldoende groen in de directe woonomgeving en goed onderwijs.

Kijkend door een financiële bril hebben we vaak alleen oog voor economische groei. Opmerkelijk, dat wij westerlingen vooral opgaan in een economische ratrace, in een vlucht naar voren. Op jacht naar een nog grotere auto dan de buurman of een extra stedentripje. We meten alles ‘behalve dat wat het leven waardevol maakt’, zoals Robert Kennedy in 1968 al aangaf.

Zullen we daarom samen de geluksmachine aanzetten?

 

Over de auteur:
Paul Hassels Monning is managing partner van DutchmarQ, netwerk organisatie in B2B marketing & business development.

 

[Read More...]

Posted in: Algemeen
Nieuwsarchief